maandag 5 december 2011

Wat is er fout om van Amazon te leren?

Af en toe koop ik een boek via Amazon. Enkele weken na levering van het boek krijg je dan een bericht met de vraag om een review te posten op Amazon. Een paar weken later krijg je soms een bericht "de auteur waarvan je een boek hebt gekocht, brengt een nieuw boek uit. Geïnteresseerd?". Binnen enkele maanden komt Amazon op de markt in Vlaanderen en Nederland. De boekhandel zal geconfronteerd worden met een zeer grote en goed georganiseerde concurrent. Het lijkt me dan ook belangrijk om van Amazon te leren. De boekhandel zit op een goudmijn: zijn klanten. Vandaag doet men daar te weinig mee. In Vlaanderen is er maar één boekhandel die op een systematische manier bijhoudt wat zijn klanten bij hem kopen. Daar iets mee doen is nog een stap verder. Maar Amazon zet die stap wel. Dat niet elke boekhandel de mogelijkheid heeft om een gedegen CRM-systeem op punt te stellen is vrij logisch. Daarom ook dat Boek.be in zijn Masterplan voor de boekhandel heeft opgenomen om vanuit de sector een initiatief te nemen op het vlak van CRM. Recent kreeg ik ook een bericht van Amazon: "Kies het beste boek van 2011". Lezers worden uitgenodigd om hun keuze naar voren te schuiven en een korte bespreking te posten. Wat weerhoudt er de boekhandel van om dit ook te organiseren? Men betrekt zijn klanten bij het opstellen van een keuze voor andere klanten, men genereert een enorme goodwill èn heel wat content. En het lijstje dat daar uit komt is voor de andere klanten ook nog erg interessant. Want lezers gaan voor een belangrijk deel af op wat andere lezers naar voren schuiven. Het lijkt me helemaal niet fout dat een boekhandel van Amazon leert om zijn positie te versterken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten