donderdag 1 december 2011

Op zoek naar ambassadeurs voor het boek

Deze week organiseerde ik voor Boek.be de Master Class Social Media met Richard Van Hooijdonk. Ik had de gelegenheid om deze boeiende (maar vermoeiende) dag grotendeels mee te volgen en ben er behoorlijk enthousiast van terug gekomen. Het ging niet over hoe je een facebookpagina of een twitter account moet aanmaken. Het ging over hoe je een geïntegreerde marketingstrategie kan ontwikkelen. Meer informatie over de opleiding vind je hier:
Wat ik heb gemerkt is dat er in de boekensector maar weinig bedrijven zijn die reeds een marketingstrategie hebben ontwikkeld waarin de sociale media volop zijn geïntegreerd. Men doet wel al iets met Facebook en men twittert wel al eens. Maar het gaat meestal over losstaande acties die geen geheel vormen. Hetzelfde zie ik ook met de social media activiteiten bij Boek.be. Een van de belangrijke punten uit de opleiding was m.i. het feit dat je er moet naar streven om mensen te engageren. Maw. je moet op zoek naar ambassadeurs, mensen die voor jou publiciteit gaan maken. Dat kan zijn voor je boekhandel of uitgeverij of voor een auteur of een boek. Zeker nu steeds meer mensen hun boekenkeuze laten bepalen door adviezen van hun vrienden (uit recent onderzoek is gebleken dat reeds 34% hun boekenkeuze maakt op basis van advies van vrienden) komt het er dus op aan om mensen te activeren om zelf promotie te maken. Niet alleen hoef jij het dan niet te doen. Het is ook veel geloofwaardiger. Het gaat een groter effect teweeg brengen bij andere boekenliefhebbers. Maar kan je dat allemaal wel bovenop je gewone werk doen? Uiteraard niet. Daarvoor moet je ook de structuur van je marketing en promotieafdeling aanpassen.
Wellicht hernemen we deze opleiding nog eens in januari. Ik kan het alvast aanbevelen zowel voor boekhandels als voor uitgevers.

2 opmerkingen:

  1. Interessant stuk. Wat moet ik me voorstellen bij ambassadeurs die publiciteit voor je gaan maken? Het lijkt mij dat je ze niet kan vragen om elke dag over dat nieuwe boek te gaan twitteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een voorbeeld hiervan heb ik uitgewerkt in het stuk over Amazon. Als je als boekhandel je klanten betrekt in het kiezen van hèt boek van 2011 en je activeert dit bv. op je Facebookpagina, dan worden deze klanten ambassadeurs van je community. Zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken. Een aantal werden uitgewerkt op de Master Class Social Media.

    BeantwoordenVerwijderen