woensdag 14 december 2011

Waarom Vlaanderen het goed doet...

De boekenverkoop in Vlaanderen zal in 2011 wellicht groeien met iets meer dan 0,5% in omzet. Dit is niet spectaculair maar het resultaat valt wel op, als je het vergelijkt met de ons omringende landen, zeker met Nederland. Daar daalt de verkoop van boeken in 2011 met ongeveer 5% in omzet. Velen vragen ons waaraan dit ligt. De vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden. Hierbij een poging.
Eerst en vooral moeten we er op wijzen dat de boekenmarkt in Vlaanderen er totaal anders uit ziet dan die in Nederland. Carlo Van Baelen (Vlaams Fonds voor de Letteren) heeft er een zeer interessant artikel aan gewijd, over de mythe van de gemeenschappelijke Vlaams-Nederlandse boekenmarkt.
Het is een feit: de Vlaamse boekensector heeft de voorbije jaren een belangrijke professionaliseringsslag gekend en dat in omstandigheden die niet zo gemakkelijk waren, zeker niet in vergelijking met Nederland. Dat heeft er wel voor gezorgd dat Vlaamse uitgeverijen hun eigen weg hebben gezocht.
Zo merk je dat de Vlaamse verkoop voor een belangrijk deel afhankelijk is van een aantal toppers die dikwijls gelinkt zijn aan televisie-programma's. Denken we maar aan de koopboeken van Piet Huysentruyt of Jeroen Meus (Dagelijkse Kost). Maar ook in de informatieve non-fictie zijn er een aantal succesboeken die een nauwe band hebben met een tv-programma. Denken we maar aan Jan Leyers (De Weg naar het Avondland), Rudy Vranckx (De vloek van Osama) of Arnaut Houben (Weg naar Compostela). De nauwe samenwerking tussen uitgevers en televisiemakers zorgt er voor dat deze boeken dagdagelijks in de belangstelling staan.
Dit is niet alleen de verdienste van de uitgevers. Het televisielandschap in Vlaanderen biedt op dit vlak meer mogelijkheden dan dat in Nederland. Een zender als Canvas wordt ons door menige Nederlander flink benijd. Boek.be heeft recent nog een flink duw in deze richting gegeven door het organiseren van een speeddating tussen film en tv-producenten enerzijds en boekenuitgevers anderzijds. Deze vorm van samenwerking is absoluut belangrijk voor de boekensector. Deze afhankelijkheid brengt natuurlijk ook risico's met zich mee. Drastische besparingen in het televisielandschap zouden ook wel eens flink in het vel van de boekenuitgevers kunnen snijden.
Een andere vernieuwende benadering is de 360 graden aanpak. Dit merken we in een aantal succesvolle boeken, zoals Het Geluksboek  (Leo Bormans). Dit boek is ook gekoppeld aan een interactieve website. De auteur geeft overal lezingen enz... Uitgeverij Lannoo presteert het trouwens meer en meer om aan hun kunst- en fotoboeken succesvolle evenementen en tentoonstellingen te koppelen, waardoor het boek gedurende lange tijd de aandacht trekt. Een ander voorbeeld is het nieuwste boek van Bart Van Loo, Een gezongen geschiedenis van Frankrijk. Het boek bevat niet alleen een CD, het is ook een radioreeks op Klara. Acht weken lang krijgt het boek twee uur aandacht op de radio, met als gevolg heel wat media aandacht. 
Kortom: de Vlaamse boekenwereld zoekt via alle mogelijke kanalen zijn weg naar een geïnteresseerd publiek. De Vlaamse uitgevers proberen goed voeling te houden met de lezer en pompen niet zomaar hun boeken in de markt. Het is een belangrijk marketingprincipe dat in de boekenwereld al te vaak met de voeten wordt getreden.
Of dit alles de komende besparingsronde op even succesvolle manier zal kunnen weerstaan is moeilijk te voorspellen. In elk geval, de Vlaamse boekenwereld beschikt m.i. over het nodige potentieel en flexibiliteit om de uitdagingen aan te kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten