donderdag 22 december 2011

250.000 tablets verkocht in Vlaanderen sinds maart 2010


Eind 2011 zullen er ruim een miljoen tablets verkocht zijn in de Nederlandse markt en 250.000 in de Vlaamse markt. Dit alles op minder dan 2 jaar tijd, want de eerste tablets zijn pas in maart 2010 op de markt gebracht. Dit staat te lezen in GfK Jaargids 2012. 
Binnen de markten die GfK meet, vormen tablets de meest explosief groeiende productgroep. De verkopen hiervan groeiden sneller dan bijvoorbeeld de digitale camera, de platte tv, de smartphone en de mobiele navigatie-apparaten. De groei overtreft ook de verwachtingen: in maart werd voorspeld dat er eind dit 2011 750.000 tablets verkocht zouden zijn. De werkelijkheid ligt flink hoger.

De e-reader is dit jaar, zoals voorspeld, overvleugeld door de tablet. Eén op de zes leesapparaten was een e-reader. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn in de Benelux bijna 539.000 leesapparaten verkocht, waarvan 450.000 tablets. Qua omzet zorgden de e-readers tot en met september voor bijna 14 miljoen euro tegen tablets voor maar liefst 213 miljoen euro.

Sinds het verschijnen van de eerste e-reader op de Nederlandse markt, september 2009, zijn er 265.000 e-readers verkocht. Dat betekent dat er inclusief de tablets ruim anderhalf miljoen apparaten zijn waarop mensen digitaal kunnen lezen, nog afgezien van de smartphones.

Toch blijft de verkoop van e-boeken achter. In de eerste drie kwartalen van 2011 zijn er ruim 600.000 e-boeken verkocht tegen zo’n 33 miljoen papieren boeken. Het marktaandeel van e-boeken eindigt dit jaar naar schatting op 1,3 procent in Nederland. In Vlaanderen ligt dit wellicht lager.
De vraag is dan ook: hoe komt het dat de verkoop van e-boeken achter blijft op de introductie van de toestellen?
Deels heeft dit te maken met het lage aanbod. De 8.500 Nederlandstalige titels maken maar 6 procent uit van het totale Nederlandstalige titelaanbod in de Benelux. Te veel boeken zijn digitaal nog niet verkrijgbaar.
Ook de strenge beveiliging wordt door consumenten genoemd als een drempel.
Het gevaar is dan ook zeer reëel dat steeds meer consumenten zich gaan voorzien op piratensites. Als het aanbod niet snel groeit en via social drm gemakkelijker toegankelijk wordt aangeboden, dan gaat de boekensector dezelfde weg op als de muzieksector: massale piraterij.

Ook de prijsstelling is belangrijk. In Nederland is in de toptien een grote rol weggelegd voor e-boeken die bij winkelketens met korting worden verkocht, bijvoorbeeld met tien tegelijk voor een actieprijs. In de toptien van meest gedownloade boeken van het eerste halfjaar van 2011 staat ook het gratis Boekenweekgeschenk De kraai van Kader Abdolah.

GfK ziet voor de e-readers een toekomst als kernproduct om digitaal te lezen. Een basic apparaat tegen een aantrekkelijke prijs tussen de 100 en 150 euro. Zolang de prijs van een e-reader op goede afstand blijft van die van tablets, is er een goede kans dat dit apparaat aantrekkelijk blijft om ‘erbij’ te kopen. Want de tablet is minder handig omwille van het gewicht en het formaat om er veel op te lezen. Ook de leeskwaliteit blijft ver achter bij die van e-readers. Maar de komende jaren zullen er zeker toestellen met leesvriendelijker schermen op de markt komen waardoor de voorsprong van de e-reader kleiner wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten