zondag 8 april 2012

Ook de aanbodzijde is belangrijk om te plussen

De laatste week van maart (week 13) is voor het eerst in 2012 de boekenverkoop in Vlaanderen met een positief cijfer afgesloten. Terwijl de weken voordien de boekenverkoop met +/- 10% daalde, is die week de verkoop gestegen met 12%. Een opmerkelijk feit dat best wat aandacht verdient want eenzelfde tendens merk je niet in Nederland.
Als je de verkoopcijfers in detail gaat bekijken, dan merk je dat er drie genres zijn die in positieve zin opvallen.
1. De kinderboeken.
Dit is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de succesvolle reeks rond "De Hongerspelen" van Suzanne Collins. In maart is de film in roulatie gekomen en dat heeft ook de boekenverkoop een enorme boost gegeven. Deze trilogie wordt een beetje vergeleken met de succesvolle Twilight-reeks van Stephanie Meijer en trekt vooral jonge adolescente meisjes aan. Een publiek dat niet zo snel naar boeken grijpt, maar sinds Stephanie Meijer en de Twilight Zone meer en meer aan het lezen is geslagen.
2. De literatuur
De literaire lente heeft in Vlaanderen heel wat aandacht getrokken. Het geschenkboek van Tom Lanoye heeft heel veel aandacht gekregen in de media en dat heeft zijn effect op de boekenverkoop niet gemist. De laatste week van de Literaire Lente was Tom Lanoye trouwens veelvuldig op bezoek in de boekhandel. In 2011 startte de Literaire Lente pas in april, terwijl deze promotiecampagne dit jaar reeds in maart de aandacht trok. We hopen hier de komende dagen meer en gedetailleerder informatie over te kunnen geven.
3. Dagelijkse kost 3
Het was alsof heel kokend Vlaanderen zat te wachten op het nieuwe boek van de succesvolle tv-kok Jeroen Meus. Het derde boek is nog maar pas uit en de verkoop van de kookboeken rijst opnieuw de pan uit. De recordoplage van 200.000 zal nog niet over de toonbank zijn gegaan, maar dat het boek hoog scoort is duidelijk uit de verkoopcijfers op te maken.

Misschien is het een beetje te vroeg om nu reeds conclusies te trekken uit de verkoopcijfers van één week. Toch valt het mij op het succes van de boekenverkoop langs twee zijden moet bekeken worden: de aanbodzijde en de afnamekant. Dat de boekenverkoop begin 2012 daalde heeft zeker te maken met de algehele crisissfeer die Europa overspoelt. De consument is onzeker en houdt de vinger op de knip.
Maar anderzijds is het misschien ook zo dat het aanbod niet voldoende inspeelde op de zwevende consument. De echte boekenliefhebber die vindt meestal zijn weg wel naar de boekhandel en blijft heus wel boeken kopen. Maar de minder frequente lezer en de boekenkoper die het echt moet hebben van de aandacht voor boeken in de media die heeft nood aan een aantal toppers die in de kijker springen. In de eerste maanden van 2012 hebben we gemerkt dat het aandeel van de top 100 fors was gedaald, van 15 tot 12% van de totale boekenverkoop. Er was dus niet alleen een probleem bij de voorzichtige consument. De minder frequente boekenkoper werd blijkbaar onvoldoende getriggerd om zijn boekenkast aan te vullen.
Door een combinatie van een promotiecampagne, een succesvolle film en een nieuwe topper onder de koopboeken lijkt het alsof de boekenverkoop zijn tweede adem heeft teruggevonden.

Een andere conclusie die je kan trekken is dat de boekenverkoop erg afhankelijk is van de media: een film, een kookprogramma, media aandacht voor de Literaire Lente.... Zonder de media is het erg moeilijk om het brede publiek te bereiken. Het is geen nieuw gegeven, mmar het wordt toch nog eens beklemtoond door de cijfers.
Of de positieve trend zich doorzet zal de komende weken moeten blijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten