Iedereen heeft het over het feit dat "mobiel" de toekomst wordt. Veelal spreekt men dan over het aantal mensen die binnenkort een smartphone gaan bezitten en er ook volop gebruik van maken. Maar is dat de echte shift die ons te wachten staat? Ik las de voorbije dagen een zeer interessant artikel hierover: The real mobile shift - for publishers.
De auteur, Thomas Baekdal (@baekdal) beklemtoont vooral het feit dat 'mobiel gaan' een andere vorm van denken is. Het gaat er over om de keuze te hebben om gelijk wat te lezen, op gelijk welk moment, op gelijk welke plaats. Dat is de vrijheid waar de lezer steeds meer en meer naartoe wil. Het is van die realiteit dat de uitgever in de toekomst zal moeten uitgaan. Dat wil zeggen dat men een andere manier van denken bij het uitgeven moet toepassen. Nu vertrekken uitgevers van een vorm: een papieren boek, een e-boek, een audiobook.... Deze worden apart aan de consument aangeboden. Als uitgevers willen inspelen op de wensen van de lezer van de toekomst zal men moeten vertrekken van de content, deze publiceren en aanbieden onder elke mogelijke vorm om aan de lezer toe te laten deze tot zich te nemen waar en wanneer men dit wil. De sociale media spelen daarin ook een belangrijke rol. Want steeds meer mensen komen tot het lezen van bepaalde content via aanbevelingen van vrienden. Men zal het dus moeten mogelijk maken om delen van content te delen, meningen en reviews uit te wisselen. Het sociale lezen zal zijn ingang vinden.
Het is vanuit deze visie dat wij recent, samen met het MultimediaLab van IBBT een dossier hebben uitgewerkt rond 'De uitgeverij van de toekomst'. Hopelijk krijgen we hiervoor binnenkort de steun van het IWT om dit in concrete projecten om te zetten. Het gaat hierbij niet alleen om een technisch verhaal. Ook de achterliggende businessmodellen gaan fors veranderen. SMIT-IBBT is op dit vlak een zeer degelijke adviseur. Er zijn steeds meer Vlaamse uitgevers die hier aan willen meewerken. We hopen dit in de loop van 2012 echt gestalte te kunnen geven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten