donderdag 3 mei 2012

Het belang van metadata kan niet overschat worden

Op 25 april 2012 gaf ik op InCTFormatie in Bussum een presentatie over het belang van metadata in de verkoop van boeken. De presentatie kunt u hier terugvinden: http://www.slideshare.net/Boek.be/presentatie-inctformatie-25042012

In het verleden waren metadata belangrijk voor het doorsturen van orders van boeken, voor het opmaken van facturen en bestelbons in de logistiek enz... Vandaag zijn we dit stadium al lang overstegen. Vandaag is metadata erg belangrijk geworden om boeken te kunnen verkopen. In Vlaanderen loopt bijna 10% van de boekenverkoop via het internet. GfK verwacht dat dit in 2015 zal groeien naar 33%. In Nederland staat men nu reeds op dit punt. Boekhandels zoals Selexyz hebben het moeilijk (gehad) omdat ze niet tijdig dit fenomeen hebben ingezien.
Recent maakte GfK bekend dat zowat 28% van de lezers informatie over boeken opzoekt via het internet. 63% hiervan gaat rechtstreeks naar een webwinkel. Slechts 22% van de lezers zoekt informatie over boeken in de fysieke wereld (de boekhandel, de bibliotheek, kranten, tijdschriften...). Met andere woorden: het overgrote deel van het geïnteresseerde publiek dat op zoek is naar boeken neemt zijn computer of zijn tablet om informatie over een boek op te zoeken. Als je als uitgever dan niet je job hebt gedaan om er voor te zorgen dat jouw boek goed vindbaar is, dan heb je een probleem. De huidige lezer neemt het niet meer dat hij de cover en de flaptekst niet meer online kan vinden. Meer zelfs. De hedendaagse lezer is door internationale websites gewoon dat hij ofwel een leesfragment kan lezen online en/of besprekingen van professionals of andere lezers kan raadplegen. Het boekenvak in Vlaanderen en Nederland moet op dit vlak een inhaalslag leveren.
Het internet wijzigt trouwens ook erg snel. Vandaag zitten we in het tijdperk van het app-internet en benaderen we het web steeds meer en meer via mobiele toestellen. In de nabije toekomst komt het semantische web op ons af. We moeten ons vandaag daarop voorbereiden. Een interessant boek hierover is Pull van David Siegel: zie ook http://thepowerofpull.com/pull/blog . 
Vanuit deze gewijzigde realiteit heeft Meta4Books, deze dochter van Boek.be die zich toelegt op metadatering van boeken, zijn strategie gewijzigd. Ze is volop bezig met de uitbouw van een databaseapplicatie uit die er op gericht is om degelijke, integere en correcte metadata over boeken aan te bieden aan het publiek, via de boekhandel die een webshop wil opzetten. 
Deze uitdaging gaan we aan, samen met Centraal Boekhuis. Hierover is recent een overeenkomst ondertekend waarvan we het belang voor de boekensector niet kunnen overschatten.
Meer informatie over deze plannen vindt u terug in de presentatie waarnaar ik heb verwezen bij het begin van dit artikel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten