woensdag 14 november 2012
De aantrekkingskracht van een breed aanbod
"De Boekenbeurs 2012 overtreft alle verwachtingen". Dat meldt Boek.be op haar website . Het is inderdaad opmerkelijk dat in tijden van economische crisis de Boekenbeurs een groot succes is geworden. Niet alleen het aantal bezoekers ligt boven de verwachtingen. Ook de boekenverkoop is gestegen ten opzichte van 2011. De laatste dagen van de Boekenbeurs ben ik mijn oor te luisteren gaan leggen bij een aantal uitgevers en standhouders om te horen wat zij hierover denken. Een van de punten die heel wat uitgevers signaleren is het feit dat er zeer breed werd ingekocht. Niet alleen de bestsellers gingen vlotjes over de toonbank. Ook heel wat titels waarvan weinig werd verwacht, deden het goed. Je komt daarmee snel bij het punt dat het publiek wellicht op de Boekenbeurs boeken vindt die het vandaag niet (meer) in de boekhandel terugvindt. Het is een feit dat omwille van de onzekere verkoop heel wat boekhandels minder titels inkopen. Er wordt ook steeds meer en meer ingezet op de bestsellers in de hoop op die manier de verkoop aan te zwengelen. Een logische evolutie. Maar misschien is "out of the box denken" hier toch op zijn plaats. Dat uitgerekend hierdoor de boekenliefhebber op de Boekenbeurs kennis maakt met boeken die men anders niet vindt, is toch wel opmerkelijk. Misschien kunnen uitgevers en boekverkopers hier creatief op inspelen. Een standhouder merkte bijvoorbeeld op dat een hele muur met de reeks ".... for dummies" erg succesvol was, boeken die maar sporadisch de weg vinden naar de boekhandel. Misschien zou een boekhandel hetzelfde kunnen doen en gedurende een maand een muur vrijmaken voor een brede selectie van "... for dummies". Mits goede afspraken met uitgevers kan dit wel eens verrassende resultaten opleveren. Zo zijn er wellicht nog tal van initiatieven met specifieke reeksen of genres te bedenken waarbij men tijdelijk een nieuwe selectie in de boekhandel kan plaatsen, waardoor de boekenliefhebber nieuwe dingen kan ontdekken. Het hoeft niet persé tot een hogere voorraad te leiden. De uitgevers hebben er geen belang bij dat hun boeken in een magazijn ligt te bestoffen. Uitgeverij Lemniscaat heeft in Nederland reeds een initiatief genomen. Waarom zitten uitgevers en boekverkopers niet meer samen om creatieve initiatieven in deze richting te bedenken? Het fenomeen verdient alvast de aandacht want het is een opvallende trend geweest op de Boekenbeurs.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten