De cijfers die GfK vorige week verspreidde voor wat betreft de maand januari 2012 zijn zeer verontrustend en hebben voor behoorlijk wat onrust in het boekenvak gezorgd. Een daling van 23,1% ten opzichte van vorig jaar zou ronduit dramatisch zijn. We hebben een en ander verder uitgezocht en het blijkt, ook volgens GfK dat deze grote terugval voor een belangrijk deel te wijten is aan de “period mapping” die GfK wereldwijd (en dus ook in BelgiĆ«) hanteert.
In 2011 begon de maand januari reeds op 27/12/2010. Hierdoor waren er 5 dagen van de eindejaarsverkoop opgenomen in de cijfers van januari 2011.
In 2012 begint de maand januari op 2/01/2012, waardoor er een hele week aan goede verkoopcijfers wegvalt.
Als je die week er toch bijneemt, dan kom je tot iets meer realistische cijfers, zijnde een daling van -5,2% in omzet en – 7,6% in afzet.
Dit zijn natuurlijk ook rode cijfers en als zodanig zetten ze ook aan tot voorzichtigheid, maar ze beantwoorden alvast meer aan de realiteit dan de alarmerende cijfers van GfK.
Daarenboven weten we ook uit het verleden dat bij winterweer de consumenten minder de deur uitgaan. Maw. de koudegolf van de voorbije weken merken we ook in de verkoopcijfers van januari.
De daling manifesteert zich in quasi alle genres, met twee uitschieters: NUR600 (non-fictie professioneel): - 13,8% en NUR200 (kinderboeken): - 8,9%.
Als we naar de marktkanalen gaan kijken, dan merken we eenzelfde daling bij de boekhandels (-5%). De entertainment specialists dalen iets meer (- 6,2%) en de grootwarenhuizen zitten op – 5,7%.
Er zijn dus geen grote verschillen tussen de marktkanalen. Eenzelfde daling manifesteert zich in alle kanalen.
We kunnen ook nog een andere manier van berekenen toepassen, meer bepaald de maand januari laten lopen in 2012 van 2/01/2012 tot 29/01/2012 en in 2011 van 3/01/2011 tot 23/01/2011. Zijnde dus enkel de weken 1 tem 4 in de beide jaren. Dan kom je op een vergelijkbaar resultaat: - 6,6% in omzet en -8,9% in afzet.
Conclusie: januari 2012 was een maand met een behoorlijke daling in de boekenverkoop, maar niet zo catastrofaal als op het eerste gezicht was gebleken.
2012 kondigt zich aan als een moeilijk jaar voor het boekenvak. Sowieso zitten we in 2012 met een moeilijke jaarindeling. In 2011 waren er 53 weken in de period mapping van GfK, terwijl we in 2012 maar 52 weken kennen. Dit betekent dat we sowieso al een daling van 2% kunnen verwachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten